Fysio&Zo Aarle-Rixtel

Specialist in bewegen

Beweegprogramma's

In onze praktijk bieden wij diverse beweegprogramma's aan. Zo zijn wij aangesloten bij Chronisch Zorgnet als Claudicatio-, Long- en Coronatherapeut, maar organiseren wij ook Groepstrainingen Ruitersport, organiseren wij samen met de Helmondse Atletiek Club (HAC) de Start to Run en hebben wij een gratis Wandelgroep. Ook kunt u bij ons lezingen en workshops afnemen. Dit doen wij dan bij u op locatie.

Bij ons in de praktijk hebben wij niet alleen Fysiotherapeuten. Zo heeft u bij ons de mogelijkheid om sport- en ontspanningsmassage af te nemen, een yogales te volgen of een Ruitervitaal Traject te doorlopen.

In de afgelopen jaren zijn wij ons steeds meer gaan richten op gespecialiseerde zorg. Zo worden wij vaak gevraagd voor second opinions voor klachten aan de schouder of voor klachten in het hardlopen. Ook zien wij CrossFitters uit de verre omgeving.Wij volgen met regelmaat scholingen om op de hoogte te blijven in ons vak. 

Bewegen is Gezond. 

Ongeveer 2,5 miljoen mensen in ons land raadplegen één of meerdere keren per jaar de fysiotherapeut. Ook u bent misschien al eens behandeld voor klachten. Aan uw rug, nek, schouder of knie, problemen met gewrichten, een sportblessure. Heel algemeen gezegd komt het er op neer dat fysiotherapie er is voor mensen die een probleem hebben met bewegen. Wat uw fysiotherapeut dan doet is u adviseren, behandelen en begeleiden. Zodat klachten verminderen of verdwijnen, en u weer zo goed mogelijk de draad van het 'gewone' leven kan oppakken. Daarover zijn vrijwel alle klanten tevreden en dat is een positief signaal. De meeste mensen weten de fysiotherapeut wel te vinden als ze die nodig hebben. Minder bekend is echter dat deze nog veel meer voor u kan betekenen.

Neem contact op

Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.
Er heeft zich een fout voorgedaan.
Klik hier om het nogmaals te proberen.

Bij de groepstrainingen is het mogelijk dat u iets langer moet wachten dan de gebruikelijke 2 werkdagen voor we u hebben kunnen plaatsen. Een intake kunnen we wel al eerder inplannen voor u.


Waarom is bewegen zo belangrijk?

Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie. Het verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte en er is minder kans op overgewicht. Verder blijven uw botten langer sterk en gaat de spijsvertering beter werken. De kans op verstopping wordt kleiner en zelfs het risico dat u dikkedarmkanker krijgt, wordt kleiner. U voelt zich gewoon beter en energieker, kunt makkelijker ontspannen en bent beter bestand tegen stress.

Dertig minuten bewegen maakt al een groot verschil.
Komt het omdat we meer zittend werk doen? Of omdat we vrije tijd anders invullen? Feit is dat ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking te weinig beweegt. Dat wil zeggen: niet voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen van 30 minuten matige inspanning per dag. Zelfs bij jonge kinderen komt al bewegingsarmoede voor. Het gevolg is onder meer een toenemend aantal mensen met overgewicht. En nog afgezien van de stijgende kosten van gezondheidszorg, waar we allemaal aan meebetalen, brengt overgewicht risico's en klachten met zich mee.

Bouw bewegen in uw dagelijks leven in.

U hoeft echt niet meteen te denken aan fanatiek hardlopen of dagelijks sportschoolbezoek. Lichaamsbeweging kunt u gewoon in uw dagelijks leven inbouwen. Zoals een eindje lopen, af en toe de fiets pakken in plaats van de auto, de trap nemen in plaats van de lift. Huishoudelijk werk, tuinieren, de hond uitlaten, dansen, zwemmen. Het maakt niet uit, als het maar in uw leven past. Met minimale inspanning werkt u al aan uw gezondheid. Aarzelt u omdat u met een klacht rondloopt? Is een bepaalde beweging pijnlijk of moeizaam? Bespreek dit dan met uw fysiotherapeut. Eventueel zorgt hij of zij voor een aangepast beweegprogramma. En dankzij gerichte adviezen wordt u alert op verkeerde bewegingen en leert u hoe het beter kan.

Aangepaste programma's.
Het doel van het bewegen is dat uw energieverbruik omhoog gaat. Daarom is minimale inspanning al zo'n belangrijke stap in de goede richting. Wilt u ook nog uw fitheid verbeteren, dan kunt u sportactiviteiten gaan ondernemen. Daarbij kunt u, afhankelijk van uw conditie, de adviezen en begeleiding van een fysiotherapeut inroepen. Want zelfs met een aandoening of klachten is er meer mogelijk dan u denkt. Fysiotherapie kan gerichte begeleiding bieden als u bijvoorbeeld een chronische aandoening heeft, zoals artrose, diabetes, reuma, osteoporose of hart en vaatziekten. Aangepaste bewegingsprogramma's helpen dan om uw gezondheid te verbeteren.

Bijdragen aan een gezond land.
De fysiotherapeut is de deskundige van het dagelijks bewegen. Dat wil zeggen: hij of zij richt zich op het functioneren van mensen in hun dagelijks leven. Thuis, op het werk, bij sport en hobby. Met de kennis van het menselijk lichaam en dagelijks bewegen behandelt de fysiotherapeut klachten. En daarnaast veel meer dan dat. Namelijk preventieve activiteiten om klachten te voorkomen. Onder meer door aandacht te besteden aan verantwoord bewegen. De fysiotherapeut levert graag een waardevolle bijdrage aan uw gezondheid en aan de kwaliteit van uw leven.