Beweegprogramma Diabetes Mellitus

Oorzaak Suikerziekte

De officiele naam van Suikerziekte is Diabetes Mellitus(DM of gewoon Diabetes in de volksmond). Bij mensen met suikerziekte maakt de alvleesklier geen of weinig insuline aan óf werkt de door het lichaam aangemaakte insuline onvoldoende. Insuline is nodig om glucose, vanuit het bloed, naar de organen te krijgen. Hierdoor is bij mensen met diabetes de bloedglucosewaarde (hoeveelheid suiker) hoger dan normaal. Deze hoge waarde kan allerlei klachten veroorzaken, zoals: dorst, veel plassen en vermoeidheid. Door een langdurige hoge bloedsuiker of grote schommelingen is er een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en afwijkingen van de ogen, nieren en zenuwen aanwezig.

Bewegen en Diabetes Mellitus

Bewegen is voor mensen met diabetes extra belangrijk. Door een actieve leefstijl is er een betere werking van insuline waardoor de bloedglucosewaarde omlaag gaat. Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes te voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op hart- en vaatziekten. Er wordt gestreefd het lichaamsgewicht met 10-15% te reduceren bij patiënten die lijden aan overgewicht ( een BMI-waarde van >25). Een verdere doelstelling is te komen tot vermindering van medicijngebruik. U zult ook na het voltooien van het beweegprogramma, moeten blijven sporten. Het belangrijkste doel ervan is de deelnemers te leren dagelijks voldoende te bewegen. Het gaat erom een blijvende gedragsverandering te bewerkstelligen.

Het beweegprogramma Diabetes

Het beweegprogramma voor Diabetes duurt drie maanden. U traint in de trainingszaal van uw fysiotherapeut, twee maal per week gedurende een uur. Er wordt daarbij zowel gebruik gemaakt van cardio (conditie)training als van krachttraining, omdat uit onderzoek blijkt dat dit het meest effectief is. Na het volgen van het beweegtraject bestaat er de mogelijkheid om het programma voort te zetten. Dit kan in de vorm van Fysio gym, beweeggroepjes of iedere andere vorm van bewegen. Dit is bedoeld om de opgebouwde belastbaarheid te onderhouden en de actieve leefstijl vast te houden.