Behandeling van het stuitje - NIMOC-methode

Jeanne is voorlopig niet aan het werk wegens persoonlijke omstandigheden.

U kunt hier kijken welke bekkenfysiotherapeut opgeleid is voor stuitproblematiek.

Maar u mag uiteraard ook contact opnemen met ons om te overleggen.

De behandeling

De NIMOC-methode (non-invasive mobilization of het coccyx) is een manier om het stuitje recht te laten zetten door een fysiotherapeut. Rechtzetten van het stuitje mag alleen gedaan worden door een geregistreerd bekkenfysiotherapeut met een Master of Science.

Het stuitje rechtzetten is een pijnvrije uitwendige handeling. Met zachte fysiotherapeutische technieken wordt het stuitje weer 'op zijn plek' teruggebracht. Stuitpijn (coccygodynie) komt veel voor. Mensen hebben vaak jarenlang klachten. Soms is de scheefstand zelfs terug te vinden op een röntgenfoto, al is het maken van een röntgenfoto niet noodzakelijk om een scheef stuitje te diagnostiseren. Onze bekkenfysiotherapeute Jeanne is hiervoor opgeleid.

Direct na deze behandeling is er vaak direct een merkbaar verschil tijdens het zitten, bukken en/of lopen.

Oorzaken stuitproblematiek

De meeste klachten aan het stuitje kunnen zowel acuut als geleidelijk aan ontstaan. Zo kan er na een val direct pijn ontstaan, maar kan het ook langer duren voor de klachten zich ontwikkelen. Enkele oorzaken van pijn aan het stuitje zijn:

• Een langzame of juist heel snelle bevalling

• Na een val van een paard

• Door een val in de kinderjaren (van een glijbaan bijvoorbeeld, of bij het spelen)

• Bij ontstekingen in en rondom gewrichtsbanden in het bekkengebied

• Een harde val op gladde ondergrond (zoals ijs)

Symptomen stuitproblematiek

De scheefstand van het staartbeen kan zich op diverse manieren uiten. Opvallend is dat patiënten met bekken-, rug- of liespijn, maar ook mensen met anuskramp, obstipatie, dysfunctional voiding en dyspareunie meestal een standsafwijking van het staartbeen hebben en bij de NIMOC-behandeling van er een verbetering van hun klachten ontstaat.

Hoe herkent u dat u problemen heeft aan uw stuitje? De volgende problemen kunnen zich voordoen:

• Opstaan vanuit zit is pijnlijk

• Langere tijd zitten is pijnlijk

• Niezen, hoesten en persen is pijnlijk

• Paardrijden is pijnlijk, zeker het doorzitten

• Afstappen van uw fiets als u even heeft gezeten is pijnlijk

Onze bekkenfysiotherapeute Jeanne Strijbosch werkt op maandag, woensdag en donderdag. Voor een afspraak bij haar kunt u ons op maandag, woensdag en vrijdagochtend van 08.30-12.30 bereiken op 0492 - 38 12 88, via de mail of via het contactformulier

Mochten uw klachten gerelateerd zijn aan andere problematiek, dan kan het zijn dat u zodra uw stuitje weer recht staat, geadviseerd wordt om u te laten behandelen door middel van andere bekkenfysiotherapeutische interventies. Komen de klachten niet vanuit de bekkenregio, dan kunt u eventueel worden doorbehandeld door onze manueel therapeut Lorraine.